در حال بارگذاری ...
جمعه 7 دی 1403

معرفی آموزشکده فنی وحرفه ای پسران بجنورد(دارالفنون)

آدرس : استان خراسان شمالی -شهرستان بجنورد - کیلومتر 3 جاده اسفراین - دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی - آموزشکده فنی پسران بجنورد ( دارالفنون) -تلفن های تماس: 05832238602 - 05832238603 - فکس 05832239600

آموزشکده فنی پسران بجنورد(دارالفنون) در سال 1377 تاسیس شده در بدو تاسیس در 5 رشته در مقطع کاردانی (برق –ساختمان – مکانیک خودرو –ساخت وتولید –متالورژی) پذیرای حدود 160 نفر دانشجو در دوره روزانه بود .در نیمسال دوم سال 77 و83 رشته کامپیوتر ومعماری به ترتیب در مقطع کاردانی به رشته های آموزشی این مرکز اضافه گردید.علاوه بر پذیرش دانشجو در رشته های مذکور در دوره روزانه از بهمن ماه 1382 پذیرش دانشجو در نوبت دوم (شبانه) هم صورت پذیرفت که در حال حاضر حدود 900نفر دانشجو در نوبت روزانه وشبانه در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل می باشند در مهر ماه سال 1388 با مجوز شورای عالی گسترش این مرکز در سه رشته (مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر ،ساختمان ،معماری) در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دونوبت روزانه وشبانه اقدام به پذیرش دانشجو نمود که در حال حاضر حدود 500 نفر در این مقطع مشغول به تحصیل می باشند که مجموعا در دو مقطع کاردانی وکارشناسی ناپیوسته حدود 1400 نفر دانشجو مشغول به تحصیل می باشند. از ایتدای مهر 1394 نیز در دو رشته نقشه برداری و شهر سازی در مقطع کاردانی با مجوز سازمان گسترش آموزش عالی کشور اقدام به جذب دانشجوی نموده است . فضاهای در اختیار این دانشکده در حال حاضر حدود 4000 متر مربع فضای آموزشی می باشد که علاوه بر این فضا نزدیک به یازده هزار متر مربع فضاهای آموزشی وکارگاهی در دست احداث می باشد که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.وفضای رفاهی نیز به مساحت 300متر مربع در سال 1393 به بهره برداری رسیده است 

*اهداف وبرنامه ها:

دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای با سابقه ی بیش از چهل سال فعالیت آموزشی، از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای نظام آموزش های رسمی کشور (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) با بهره گیری ازآموزش های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین کارآمد، خدمات آموزشی خود را ارائه نموده و دانش آموختگان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی ، از مهارت های عملی و کاربردی لازم برخوردار می باشند به نحوی که اکثر آنها در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می شوند. دانشکده فنی و حرفه ای پسران بجنورد  (داارلفنون) یکی از  این مراکز است که با برخورداری از کادر آموزشی فرهیخته و مجرب و امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب با شاخص کارایی بیرونی قابل قبول در7 رشته کاردانی و 3رشته  کارشناسی می باشد. دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله دانشگاه هایی است که دانشکده ها و آموزشکده های آن به تفکیک جنسیت دایر می باشند.

*رشته های کاردانی:

1-رشته برق(تاسیسات الکتریکی):

طرح ،اجرا و تعمیر و نگهداری تاسیسات الکتریکی طراحی مدارهـای فرمـان و کنتـرل الکتریکی کارگاههـا، طـرح و اجرای شبکه های انتقال نیروی فشار قوی وضعیف.

2-رشته ساختمان(کارهای عمومی ساختمان):

توانایی طراحی واجرای نقشه های طراحی شده در ساختمان ،نقشه خوانی ،محاسبات سازه ها ،کار با دوربین های نقشه برداری نظارت واداره کردن کارگاه های ساختمان

3-مکانیک خودرو(مکانیک خودرو):

با توجه به رشد روزافزون صنعت خودرو سازی کشور وپیشرفتهای تکنولوژی در صنعت خودرو نیاز به تکنسینهای ماهر که دوره های علمی وتخصصی را گذرانده باشند وقادر به نعمیر ونگهداری خودروهای پیشرفته سبک وسنگیــن باشنـد ،دانـش آموختگان این رشته می توانند اهمیت بسیاری در اقتصاد کشور داشته باشند.

4-رشته متالورژی(ریخته گری):

 با توجه به گسترش صنعت متالورژی به عنوان مادر صنایع وکمبود تکنسینهای آموزش دیده واهمیت فراوان      ریخته گری در صنایع این رشته افق خوبی برای گسترش دارد.

5-رشته ساخت وتولید (ماشین افزار):

 دانشجویان این رشته می توانند به عنوان تکنسینهای ماهر برای ساخت قطعات صنعتی ،فعالیت در بخش خودروسازی وکار با

 دستگاههای صنعتی برنامه ریزی رایانه ای (ماشین های تراش CNC ) مشغول به کار شوند

6-رشته کامپیوتر(نرم افزار کامپیوتر):

 این رشته با توجه به رشد تکنولوژی کامپیوتر ونیاز به طراحی وارتقا نرم افزارهای مورد نیاز در تمام رشته های فنی ،اداری ،آموزشی ،و... کاربرد فراوانی در کشور دارد.

7-رشته معماری ونقشه کشی:

 دانشجویان این رشته پس از گذراندن دوره های آشنایی با سبک های معماری سنتی، کلاسیک و مدرن می توانند در جهت طراحی ساختمان ، معماری داخلی ونماسازی وهمچنین شهرسازی مشغول به کار شوند.

 رشته های جدید کاردانی : شورای عالی گسترش وزارت علوم در نظام جدید آموزشی برای اولین بار مجوز ایجاد رشته های کاردانی نقشه برداری و کاردانی شهرسازی را به دانشکده فنی دارالفنون پسران بجنورد داد.در هر یک از این رشته ها در مهر ماه  امسال، 40 دانشجو و در بهمن  ماه 94 نیز 40دانشجو  و در  مجموع 160 دانشجو پذیرفته می شوند..

*رشته های کارشناسی ناپیوسته فعال:

-1- مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

-2-  مهندسی تکنولوژی ساختمان

-3-  مهندسی تکنولوژی معماری

توانمندی های خاص ارایه خدمات به صنایع: تولید قطعات در صنعت –ریخته گری قطعات مورد نیاز صنایع ایجاد خدمات پس از فروش خودرو-برنامه نویسی کامپیوتری جهت شرکت ها وصنایع –ایجاد دفتر طراحی ومحاسبه ونظارت بر ساختمانهای شرکتها وصنایع.

 

                                                                        ادارات و واحد های آموزشکده دارالفنون :

الف حوزه ریاست :

*اداره حراست :

وظایف واحد حراست :حراست دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای دارالفنون بجنورد مرکز استان خراسان شمالی ، همچون حراست همه دستگاه های دولتی،در راستای حفاظت و حراست و پاسداری از دستاوردها و ارزشهای والای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ،حفظ نظم و انسجام و ارتقاء فرهنگ دینی و مذهبی و دانش و بصیرت افزایی،جلوگیری از انحرافات و تخلفات در امور اجرایی       ( آموزشی – فرهنگی – اداری – مالی- . . .) و در دیگر زمینه ها در مجموعه دانشکده و آموزشکده ایجاد شده است. که به تفصیل به هر یک از این موارد می پردازیم:

*تلاش مجدانه در انجام امر مهم پیش بینی و شناسایی و پیشگیری از آسیب ها.

*تلاش در تامین آرامش خاطر و امنیت محیط برای کارکنان و اساتید و دانشجویان.

*مشاوره و همکاری با رئیس محترم دانشکده و آموزشکده در انجام امور محوله.

*تعامل و همکاری با مدیران گروه های آموزشی و اساتید جهت تحقق اهداف عالیه دانشکده و آموزشکده.

*برنامه ریزی،سازماندهی،نظارت،کنترل و هدایت کلیه فعالیت ها و اقدامات حراستی.

*اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی حراست حراست اثر گذار، تصمیم ساز، پاسخگو

حراست اثر گذار، تصمیم ساز، پاسخگو
.

*تلاش در جهت رعایت منشور اخلاقی سازمانی دانشگاه فنی و حرفه ای .

*تلاش در جهت استقرار نظام شایسته سالاری با تکیه بر شناسایی و معرفتی کارکنان و اساتید متعهد و متخصص.

*نظارت بر رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ،قانون گرایی و تعمیم آن در دانشکده و آموزشکده.

*بررسی،مطالعه،تحقیق به منظور کسب مهارت های لازم و ارتقاء علمی جهت ارائه راهکارهای مناسب در زمینه شغل مورد تصدی.

*شناسایی و معرفتی کارکنان و اساتید متعهد و متخصص.

*نظارت بر رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ،قانون گرایی و تعمیم آن در دانشکده و آموزشکده.

*بررسی،مطالعه،تحقیق به منظور کسب مهارت های لازم و ارتقاء علمی جهت ارائه راهکارهای مناسب در زمینه شغل مورد تصدی.

برخی از فعالیت های انجام شده این کارشناسی در طول یک سال گذشته به شرح ذیل می باشد:

*تقویت ضریب حفاظتی محیط های تحت پوشش.

*نظارت بر عملکرد آموزشی و تربیتی اساتید بر دانشجویان .

*نظارت بر حوزه امتحانی مخصوصا امتحانات پایان ترم.

*پاسخ به استعلامات دانشجویان فارغ التحصیل و اساتید هیات علمی.

*اقدامات حفاظت پرسنل از قبیل پاسخ به استعلامات جهت انتصاب کارکنان، صدور کارت شناسایی و استعلام از مراجع ذیصلاح برای افراد کاندیدای مشاغل حساس و اساتید آموزشی( که خواهان تدریس در این مرکز هستند) و غیره.

*آسیب شناسی در زمینه های گوناگون فرهنگی ، اجتماعی،اخلاقی و سیاسی و امنیتی در محیط کار.

*ارسال و مراسلات محرمانه و حفاظت اسناد و مدارک طبقه بندی شده.

*برگزاری جلسات آموزشی – توجیهی برای دانشجویان از قبیل شیطان پرستی، نحله های انحرافی و مسائل بزه اجتماعی از قبیل مصرف مواد مخدر، قلیان ، ارتباط نامشروع ، پوشش نامناسب و غیره.

*شرکت در جلسات شورای معاونین و شورای اداری ، کمیته فنی در دانشکده.

*جمع آوری عوامل نارضایتی و تنظیم گزارشات مربوطه و ارسال آنها به مراجع ذیصلاح.

* جمع آوری عوامل تهدید و آسیب و اقدامات شایسته جهت جلوگیری از آنها.

* شناسایی تحرکات صنفی و چالشهای قومی ، سیاسی و انعکاس به مسئولان ذی ربط.

       *     واحد روابط عمومی:

 1- برگزاری مراسم وجشنها از قبیل روز دانشجو،هفته معلم،جلسات توجیهی و....

2-ارتباط با رسانه ها و ارسال اخبار دانشکده به صدا و سیما و روزنامه های کثیرالانتشار.

4- قرار دادن اخبار دانشکده  ، مطالب علمی و خواندنی و اطلاعیه ها در سایت دانشکده و به روز نمودن تصویر سایت.(با همکاری کارشناس مسئول آموزش)

 5- ارتباط با سازمانهای مختلف در جهت برگزاری جلسات  مشترک مدیران این ادارات با مدیریت دانشکده  به منظورایجاد  همکاری فی مابین دانشکده و دستگاه های اجرایی استان.

6- ارتباط با همکاران و دانشجویان به منظور انعکاس پیشنهادات و انتقادات ایشان .

7-  برگزاری جلسات اداری (استانی و داخلی) و تهیه و تنظیم صورت جلسات.

8- تهیه و تنظیم آرشیو فایلهای پاور پوینت  وعکس و فیلم از برگزاری مراسم ها ، راهپیمایی ها ، اردوها و .....

9- شرکت در جلسات روابط عمومی های ادارات استان (در محل استانداری).

10- ارسال پیامک در مناسبت های مختلف به  اساتید و کارکنان.

         *واحد فن آوری اطلاعات:

1- ارائه خدمات اینترنت به دانشجویان در سایت آموزشی دانشکده.

2-سرپرستی ومدیریت دانشجویان کارآموزی در واحد فناوری اطلاعات دانشکده

3-پشتیبانی نرم افزاری وسخت افزاری سیستم های آموزشی وشبکه مستقر در سایت های آموزشی و بروز بودن آنها بر اساس نیاز اساتید در طول سال تحصیلی

4-پشتیبانی سیستم های آموزشی مستقر درکتابخانه دانشکده.

5-رائه خدمات اینترنت به کارکنان اداری دانشکده.

6-پشتیبانی شبکه اداری ومدیریت آن.

7-تعمیرات نرم افزاری وسخت افزاری سیستم ها در دوحوزه دانشجویی و اداری.

8-راهبری نرم افزار آموزشی نمادوناد ونرم افزارهای پرسنلی وحقوق ودستمزد ونرم افزارهای مالی ونرم افزار تغذیه دانشجویی وکنترل تردد کارکنان

9-نجام فرآیند حقوق ودستمزد کارکنان اداری رسمی وقراردادی دانشکده به صورت ماهانه.

10-دریافت حقوق آموزشکده های استان وکار با  نرم افزار خزانه وارسال حقوق کلیه کارکنان آموزشکده های استان به سازمان مرکزی دانشگاه فنی وحرفه ای به صورت ماهانه.

11-راه اندازی ارائه اینترنت به روش اکانتینگ در دوحوزه اداری ودانشجویی وایجاد طرح های امنیت شبکه.

12-پیگیری جهت راه اندازی سرویس FTP SERVER

13-راهبری سایت دانشکده وپیگیری امور مربوط به پشتیبانی آن توسط شرکت های طراح سایت وارائه دهنده خدمات میزبانی ودامنه

14- مدیریت  سرویس ایمیل دانشکده 

15-دادن مشاوره و راهنمایی به همکاران سایر آموزشکده های استان درحوزه های پرسنلی و حقوق ودستمزد

16-راهبری سیستم های یکپارچه دانشگاه فنی وحرفه ای و پیگیری جهت اسقرار مرحله ای ای سیستم ها مثل اتوماسیون اداری.

17-همکاری با واحد حراست در امور مربوط به حراست IT بر اساس دستور العمل های حراست مرکزی دانشگاه وواحد فناوری اطلاعات.

18-  همکاری با واحد حسابداری در ارسال بیمه خدمات درمانی وتامین اجتماعی به صورت ماهانه

ب-حوزه معاونت اداری ومالی:

1 -پی گیری و تصویب راه دسترسی به مجتمع آموزشی در حال احداث دانشکده (بلوار 32 متری)با همکاری کارشناسان  راه و شهرسازی و اعلام اعتبار مورد نیاز به فرمانداری و استانداری خراسان شمالی و تصویب اعتبار فاز اول آن  در سال 91 با مبلغ3000000000ریال.

2-پی گیری و خرید دو دستگاه اتوبوس درون شهری از محل سازمان اتوبوسرانی استان به صورت یارانه ای (5/17 % قیمت تمام شده) جهت تردد دانشجویان عزیز از مرکز شهر به مجتمع آموزشی دانشکده.

3-پی گیری و اخذ کمیسیون 215 از معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری جهت احداث 8000 متر مربع فضای آموزشی از ردیف بودجه ملی (اجرا از سال 1391 لغایت 1393 ).

4-اجرای پروژه  دانشکده فنی و حرفه ای دارالفنون از محل اعتبارات برنامه چهارم توسعه.

 5- پی گیری و دریافت شش دستگاه موتور پژو 405 و 206 ( تیپ 5 ) با همکاری نماینده محترم شهرستان جناب آقای ثروتی از شرکت ایران خودرو.

6-ایجاد یک راه دسترسی موقت به فاصله 1000 متر جهت تردد دانشجویان تا زمان آماده شدن مسیر اصلی (بلوار 32 متری).

7-پی گیری و ایجاد تعامل با دستگاه های خدمات دهنده شهرستان (شهرداری و راه و شهر سازی ) جهت مسطح کردن و محوطه سازی موقت در مجتمع در حال احداث مرکز (استفاده از ماشین آلات راه سازی سازمانهای مذکور ).

8-خرید تجهیزات و آنتن و مهیا نمودن بستر اینترنت در مجتمع در حال احداث مرکز جهت استفاده دانشجویان.

9-پی گیری و انجام کارهای اداری و تامین اعتبار جهت انتقال انشعاب آب و برق و گاز به مرکز.

10-خرید تجهیزات و راه اندازی کارگاه مکانیک خودرو در مرکز جهت استفاده دانشجویان .

ب)-در بخش رفاهی: ایجاد شرکت تعاونی مسکن کارکنان

1-دانشکده دارالفنون و تحویل 15 واحد مسکونی به کارکنان اداری مرکز با همکاری مسکن شهرسازی و بانک ملی در سال 90.

2-پی گیری و دریافت 30 هکتار زمین از مسکن و شهرسازی خراسان شمالی که مجموعاً مساحت دانشکده به 50 هکتار رسید.

ج-حوزه معاونت آموزشی:

  1. ثبت نام دانشجویان ورودی جدید .
  2.  برگزاری جلسات مدیران گروههای آموزشی با مسئولین دانشکده و شرکت در جلسات گروههای آموزشی مختلف درسی

    3-استخراج لیست دانشجویان مشروطی و ارتباط با اولیای آنان و گرفتن تعهد از آنها.

5- استخراج لیست دانشجویان اخراجی و ارتباط با اولیای آنان و تسویه حساب .

6- استخراج لیست دانشجویان اخراجی و معرفی آنان به کمسیون استانی  .

6- تهیه و تنظیم شرح وظایف همکاران حوزه آموزش.

8- برگزاری جلسات ماهانه حوزه معاونت آموزش .

9-چاپ دفترچه های حاوی قوانین و مقررات دانشکده برای دانشجویان جدیدالورود(با همکاری روابط عمومی).

10-برگزاری جلسه توجیهی برای دانشجویان جدید الورود جهت آشنایی آنها با  قوانین و مقررات دانشکده .

 -10-  انجام حذف تکدرس.

-11- برگزاری اردوهای علمی و عملی.

 -13- بررسی درخواستهای دانشجویان مهمان آمده و مهمان رفته ،انتقال آمده .

-14- معرفی دانشجویان ممتازدرسی به معاونت محترم اداری جهت تخفیف شهریه.

-15- برگزاری جلسه تقدیر از دانشجویان ممتاز درسی .

-16- صدور کارت ورود به جلسه آزمون و توزیع آن بین دانشجویان .

-17- ابلاغ عوامل اجرایی و برگزار کننده امتحانات و اساتید .

-18- تکثیر سوالات امتحانات پایانی و برگزاری امتحانات .

-19- انجام وکنترل  ارزشیابی اساتید از طریق سایت،

-20- تهیه لیست نام کاربری و رمز عبور  برای اساتید و دانشجویان به منظور استفاده از سایت دانشکده .

-21- صدور ژوری ثبت نمرات برای اساتید و و جمع آوری ژوری ها بعد از ثبت نمرات بررسی و کنترل ژوری ها و صحافی آنها .

-22- کنترل ثبت نمرات در سایت.

-23- رسیدگی به اعتراضات دانشجویان .

-24- اعلام نتایج دانشجویان و صدور کارنامه برای کلیه دانشجویان .

-25- برگزاری آزمون تک درس در دو نوبت.

-26- تهیه و تنظیم برنامه درسی اساتید و دانشجویان برای ترم مهرو بهمن 

27- -ثبت نام از دانشجویان جدیدالورود مهر و بهمن سال تحصیلی 

28 -انجام انتخاب واحد دانشجویان جدید الورود و کمک به انتخاب واحد دانشجویان مشروطی و ترم اخر 

 -29- ثبت نام از دانشجویان جدیدالورود مهر و بهمن

-30- انجام انتخاب واحد دانشجویان جدید الورود و کمک به انتخاب واحد دانشجویان مشروطی و ترم اخر 

-31- تهیه لیست حق الزحمه  اساتید و تحویل آن به حسابداری

-32- برگزاری کلاس تقویتی برای دانشجویان برگزیده مسابقات علمی و عملی

-33- اعزام دانشجویان به مسابقات علمی و عملی استان

-34- تهیه لیست دانش آموختگان در پایان هر ترم

-33- معرفی دانشجویان مشمول به حوزه نظام وظیفه و گرفتن معافیت تحصیلی جهت تکمیل پرونده تحصیلی دانشجویان

-34- گرفتن تعهد محضری رایگان از دانشجویان روزانه کاردانی و کارشناسی

-35- پاسخ به درخواستهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در خصوص تاییدیه مدارک  تحصیل و ریز نمرات دانشجویان فارغ التحصیل شده

-36-درخواست مدارک تحصیلی دانشجویان از دانشگاههای  قبل ، جهت تکمیل مدارک تحصیلی

-37- معرفی کلیه دانشجویان به شرکت بیمه جهت بیمه حوادث

-38- انجام مراحل تسویه حساب برای دانشجویان فارغ التحصیل شده ،اخراجی و انصرافی

-39- بررسی پرونده تحصیلی کلیه دانشجویان و رفع نواقص آنها

40- کمک به برگزاری مراسم تقدیر از اساتید به مناسبت روز استاد(معلم) در پارک تفریحی بش قارداش و صدور لوح تقدیر برای کلیه اساتید

41- اعزام دانشجویان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (30 نفر)

 -41- کمک به برگزاری مراسم تقدیر از اساتید به مناسبت روز استاد(معلم) در پارک تفریحی بش قارداش و صدور لوح تقدیر برای کلیه اساتید

-42- اعزام دانشجویان به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 

د-حوزه معاونت  دانشجویی-فرهنگی:

*امور دانشجویی :

-1- اعطای وام تحصیلی  به دانشجویان روزانه و وام شهریه به دانشجویان شبانه ا ز طریق صندوق رفاه دانشجویان.

-2- هماهنگی و ابلاغ محل های کارآموزی به دانشجویان  و اساتید مرتبط با کارآموزی و برگزاری جلسه دفاع آن و گزارش به حسابداری برای پرداخت حق الزحمه آن.

-3- صدور کارت سلف سرویس و کارت دانشجویی برای دانشجو و اسکن کردن عکسهای کلیه دانشجویان.

-4- نظارت بر سلف سرویس و محیط آشپزخانه و پرسنل آن.

-5- صدور برگه اشتغال به تحصیل برای دانشجو.

-6- هماهنگی برای صدور مجوز بازدید یا اردوی علمی داخل یا خارج استان.

-7- فروش ژتون آزاد به دانشجویان و اساتید و کارکنان.

-8- شرکت در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان.

 --در مورد وام تحصیلی روزانه کلیه مبالغ اعطایی صندوق رفاه دانشجویی هزینه شده ودرنیمسال دوم علاوه بر مبلغ اعطایی مبلغ 56میلیون ریال دوباره پس از نامه نگاری اختصاص یافت.ولی وام شهریه تعداد متقاضی آن کم بوده بدلیل اینکه مبلغ وام 150هزار تومان می باشد.دانشجویان مایل به گرفتن آن و دردسرهای پس از گرفتن وام را ندارند.

--حوزه کار آموزی: در رابطه با کارآموزی ابتدا پس ازاینکه دانشجو انتخاب واحد نمود .توسط آموزش لیست کارآموزی هر رشته چک می شود تا 54 واحد درسی را گذرانده باشند تا بتوانند کارآموزی را در ترم جاری بگذرانند.سپس با مراجعه به امور دانشجویان و معرفی محل ،به دانشجو نامه ای داده می شود تا جواب تایید محل کارآموزی را برای دانشگاه بیاورد.و پس ازطی مراحلی دانشجو در آن محل شروع به کارمی کند .واسامی دانشجویان هر رشته به اساتید بازدید کننده داده می شود.و پس ازطی120ساعت کار به ازاء هرواحد کارآموزی،به پایان می رسد که دانشجوعلاوه برتکمیل گزارش کا ر،کارآموزی در روز دفاع ازگزارش خود،آن رابه استاد مربوطه تحویل می دهد.و استاد پس از بررسیهای لازمه،نمره دانشجو را به آموزش اعلام می نماید.و سپس امور دانشجویی به حسابداری ازنحوه عملکرد استاد و بازدیدش گزارش     می دهدتا حق الزحه آن پرداخت شود.درطرح هجرت بسیج که به جای کارآموزی می باشد .دانشجو به مدت 10الی 15 روز در مناطق مورد نظر بسیج به همکاری با افراد نیازمند مشغول می شود.که در این دو ترم بالغ بر60نفر به مناطق مورد نظر اعزام شده اند.

--کارت دانشجویی :هردانشجو در ابتدا ورودش به دانشکده توسط کارشناسی اموردانشجویی برایش کارت دانشجویی با اعتبار5ترم آموزشی صادرو پس از پرس نمودن به دانشجو داده می شود.کارت غذایی دانشجو به اسمش در سیستم اتوماسیون تغذیه ثبت می شود.و برای شارژآن دانشجو به بانک مراجعه و پس از ثبت مشخصات فیش، مبلغ مورد نظر برای دانشجو،توسط امور دانشجویی شارژ می شود.

--نظارت بر سلف سرویس :محیط آشپزخانه چون محیطی بهداشتی است باید کلیه پرسنلی که در آن کار می کنند،بهداشت را رعایت و روپوش تمیز برتن داشته باشند و از همه مهمتر دارای کارت سلامت بهداشتی باشند.محیط آشپزخانه هر روز پس از نهار و شام ، کف آن توسط پرسنل شستشو داده می شود.این امر هر روز توسط امور دانشجویی کنترل می شود.

--هر گونه بازدید چه داخل استان و چه خارج استان، ابتدا تقاضای استاد مربوطه پس از تایید رئیس یا معاون به اموردانشجویی ابلاغ می شود و پس از هماهنگی های لازم و صدور مجوز ،دانشجویان به اردو برده می شوند.

--دانشجویی که نتواند کارت سلف خود را رزرو نماید می بایست پس از اتمام ساعت کار سلف یعنی ساعت 14،اگر غذایی اضافه مانده بود را  از امور دانشجویی دریافت نمایند. اساتید موظف هستند درصورتی که ظهرازغذا استفاده می کنند ژتون را از اموردانشجویی تهیه نمایند.

از دیگر فعالیتهای امور دانشجویی ،شرکت درجلسات پرسش وپاسخ و شنیدن مشکلات دانشجویان و کمک به رفع این مشکلات جهت بهتر شدن موضوع می باشد.امور دانشجویی  با کمک رئیس و معاونین،سعی می کند تا موانع و مشکلاتی که در دانشگاه ،دانشجو با آن روبرو است را بررسی نماید و در جهت رشد وهرچه بهتر شدن دانشگاه در راستای منویّات امام خامنه ای قدم بردارد .

--دانشجویان در ابتدای ثبت نام نسبت به دور بودن مسافت راه و وضعیّت مالی خانواده ،در اولویّت هستند تا به خوابگاه دانشجویی در محل سایت جدید آموزشکده معرفی شوند که در هر ترم میانگین 130 نفر به خوابگاه معرفی می شوند. که به سرپرستان توصیه می شود که مشکلاتی که احیاناًتوسط دانشجو بروز می دهد را سریعاًبه مسئول امور دانشجویی دانشکده اعلام فرماید .تا تصمیم گیریهایی در جلسه شورای معاونین و یا درشورا ی تخلفات انضباطی دانشجویی به آن رسیدگی شود.

*امور فرهنگی:

-1-گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و مقام استاد و برگزاری مراسمی در این خصوص در محل سالن اجتماعات حافظ و تجلیل از رتبه های برتر علمی دانشجویان عزیز در مورخه 13/2/90 همراه با موسیقی زنده و توزیع بسته های فرهنگی بین دانشجویان.

-2- تشکیل کلاسهای فوق العاده و تقویت بنیه علمی فرزندان معظم شاهد و ایثارگر با کمک 18 تن از اساتید محترم و شرکت 16 تن از دانشجویان شاهد و ایثارگر در این کلاسها.

-3- بر پایی نمایشگاه عکس و کتاب  نمایشگاه کلیپهای دوران دفاع مقدس به مناسبت روز آزادی خرمشهر در نمازخانه دانشکده و دعوت از میهمانان به مناسبت های مختلف سخنرانی ایشان وبازدید دانشجویان سایر دانشگاه ها از نمایشگاه و توزیع بسته های فرهنگی بین دانشجویان بازدید کننده از نمایشگاه در روزهای دوم تا چهارم خرداد 90.

 -4- برگزاری مسابقه وصیت نامه الهی سیاسی بنیان گذار جمهوری اسلامی  در محل نمازخانه دانشکده با شرکت 70 نفر از دانشجویان  و اهداء جوایز نفیس به نفرات برتر این مسابقه.

-5- برگزاری مراسم کرسی آزاد اندیشی انقلاب امام خمینی (ره)  در محل کانون شهید باهنر بجنورد از ساعت 10 تا 12 صبح و دعوت از فرماندهی سپاه جوادالائمه (ع) سردار یوسفعلی زاده .

 -6- برگزاری اردوی فرهنگی و تفریحی دانشجویان کارشناسی کامپیوتر به مقصد ییلاق زیبای درکش و فعالیتهای فرهنگی در اردو .

-7- برگزاری مراسم میلاد امام علی(ع)  و تزئینات محوطه و سالن های دانشکده و پخش شیرینی و شربت بین دانشجویان و همکاران و اهداء جایزه به همکارانی که نام مبارک علی (ع) را دارند .

-8- برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری جهت انتخاب دانشجویان برتر و اعزام آنان در تیر ماه  به مسابقات کشوری دانشگاه فنی.

-9- اعزام تیم های ورزشی به مسابقات کشوری ارومیه و کسب مقام سومی تکواندو توسط آقای سلمان منا دی دانشجوی دانشکده دارالفنون.

10-شرکت در مراسم باشکوه 13 آبان و راهپیمایی و حرکت به سوی مصلای نماز جمعه و به آتش کشیدن آدمک آمریکای جهانخوار

 -10- شرکت در مراسم باشکوه 13 آبان و راهپیمایی و حرکت به سوی مصلای نماز جمعه و به آتش کشیدن آدمک آمریکای جهانخوار

-11- برگزاری مراسم  مشترک روز دانشجو 16 آذر درسالن اجتماعات حافظ و تقدیر از دانشجویان برتر علمی و فرهنگی و توزیع بسته های فرهنگی بین دانشجویان.و برپایی نمایشگاه عکس و کتاب  نمایشگاه کلیپهای دوران دفاع مقدس به مناسبت روز آزادی خرمشهر در نمازخانه دانشکده

 -12-  شرکت در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در محل کانون شهید باهنربجنورد به همراه هیئت عاشورائیان دانشکده فنی و حرفه ای دارالفنون.

-13-  برپایی خیمه عاشورا در میدان دفاع مقدس بجنورد و پذیرایی چای و شربت از عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا.

 -14- برگزاری مراسم زیارت عاشورا در محل نمازخانه  خوابگاه  و شرکت دانشجویان به صورت هفتگی در این مراسم و همچنین برگزاری مراسم زیارت عاشورا در نمازخانه

-15- برگزاری مراسم 1000 ختم قرآن مجید توسط دانشجویان و کارکنان دانشکده فنی دارالفنون.

-16- شرکت دانشجویان در اردوی فرهنگی راهیان نور و بازدید از سرزمینهای دوران دفاع مقدس.

 -17- برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دانشکده های استان خراسان شمالی به میزبانی دانشکده دارالفنون بجنورد و اهداء جوایز به تیمهای منتخب برتر این دوره از مسابقات  و معرفی نفرات برتر جهت شرکت در مسابقات کشوری .

-18- برگزاری مسایقات فوتسال و تنیس روز میز دانشگا ه های شهرستان بجنورد به میزبانی دانشکده دارالفنون و اهداء جوایز به نفرات و تیم های برتر این دوره از مسابقات .

-19- برگزاری مسابقه های فرهنگی و هنری انتخابی جهت شرکت در مسابقات فرهنگی کشوری

20-پایی نمایشگاه عکس و کتاب  نمایشگاه کلیپهای دوران دفاع مقدس

 -21- برگزاری کلاسهای تقویت بنیه علمی فرزندان معظم شاهد و ایثار گر در سطح دانشکده .

-22- برگزاری مسابقه وصیت نامه الهی سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و اهداء جوایز نفیس به نفارت برتر این مسابقه در محل نمازخانه دانشکده.