ششم مرداد ،روز کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای
بسمه تعالی
ششم مردادماه مصادف با «روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای»
الف) این آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه یابند.کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه های کار آمد هم نیاز دارد.
)مقام معظم رهبری مدظله العالی(
ب) بنده سال هاست که بر موضوع اهتمام به هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای و تقویت آن ها تآکید دارم. )مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار با اساتید و روسای دانشگاه ها-سال 1396(
ششم مرداد ،روز کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای
مقام معظم رهبری: محور همه سیاستهای کلان اجرایی باید ایجاد اشتغال در کل کشور باشد. معنای اشتغال این است که جوانِ مستعدِ آماده به کار، فرصت تلاش و فعالیت به دست بیاورد تا هم نیاز شخصی خود را برطرف کند و هم به پیشرفت و آبادانی کشور و رونق محور همه سیاستهای کلان اجرایی باید اشتغال در کل کشور باشد.
طی سالهای اخیر ورود جوانان جویای کار و کاهش تقاضا برای نیروی کار، بحران اشتغال را در کشورتشدید نموده است که پیامدهای این بحران گسترش فقر و افزایش پدیده های ناگوار اجتماعی است. برای گذر از این بحران، توجه ویژه دولتمردان برای توسعه کار آفرینی و ورود دانشگاهیان به این حیطه می تواند بسیار مؤثر باشد. کار آفرینی پروسه ای فراتر ازشغل و حرفه بوده و یک شیوة زندگی است. آموزش این شیوه زندگی باید در نظام آموزشی کشور نهادینه گردد. فعلاً در کشور ما دانشگاهها، افرادی را پرورش می دهد که فقط می توانند شکافهای شغلی بسیار تعریف شده را پرکنند و بنابراین باید حرکتی عظیم در راستای تولید کارآفرینان در دانشگاهها به عنوان قطب علمی کشور صورت گیرد که این به معنای اتصال دانشگاه با صنعت و فن آوری است کارآفرینان باید فرصت شناس باشند. نظام آموزشی دانشگاه مبتنی بر یادگیری نیست، آموزش مبتنی بر تعلیم است و این خود عاملی بر ای عدم پرورش افراد کارآفرین است.
کارآفرینی در جامعه اسلامی به مثابه یک فرصت مهم برای احیا و شکوفایی استعدادها در جهت پیشرفت و تعالی همه جانبه است. امروزه کارآفرینی یک فریضه است و باید فرصتها و زمینههای لازم برای حضور و فعالیت کارآفرینان فراهم شود. نقش شایسته کارآفرینی و تآثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی، توانمند سازی منابع انسانی، اشتغال زایی، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی، حضور گسترده و فعال در بازارهای جهانی فقرزدایی و افزایش امید به زندگی، بر کسی پوشیده نیست. از این رو کشورهای مختلف در دهه های اخیر با توجه به نقش مؤثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه جامعه ، بهره برداری از این توانمندی را مورد توجه قرار داده اند. دستاورد راهبردی سیاست های کارآفرینانه، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و پیشرفت است که هر دو در خدمت توسعه عدالت اجتماعی خواهند بود.
از سوی دیگر تحولات و دگرگونی های شگرف و عظیمی که به دلیل رشد فزاینده دانش، صنعت و فناوری در زندگی بشر رخ داده، موجب شده تا کشورهای مختلف راهکارهای مناسب و مؤثری را برای بهره گیری هر چه بیشتر از این تحولات بیابند و به کار بندند و به همین علت اندیشمندان عصر کنونی کارآفرینی را شیوه نوین زندگی دانسته اند.
سال جاری مصادف با پنجاه و دومین سال تاسیس آموزشکده های فنی و حرفه ای در کشور است. با گذشت 4 سال از الحاق این خانواده بزرگ دانشگاهی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ما شاهد رشد فزاینده و کسب جایگاه والای دانشگاه فنی و حرفه ای در جامعه دانشگاهی هستیم. این امر بواسطه ماهیت آموزش های مهارتی و کاربردی این دانشگاه و به همت اساتید، مدرسین و هنرآموزان فنی و حرفه ای محقق شده است.
نامگذاری و بزرگداشت روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای می تواند زمینه ساز توسعه فرهنگ کارآفرینی و الگو سازی برای جوانان این مرز و بوم باشد.
دانشگاه فنیحرفهای گامهای موثری جهت اشتغال بر میدارد.
دانشگاه فنی و حرفه ای ،دانشگاهی ، پویا، اشتغال زا و کارآفرین وبه عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای، ضمن تأکید بر حفظ ارزش های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستور کار خود قرارداده و تلاش می کند از طریق تربیت تکنسین های مؤمن، ماهر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخش های دولتی و غیر دولتی؛ ایجاد زمینه ی لازم برای کسب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان سر افراز میهن اسلامی را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد.
دانشگاه فنی وحرفه ای شامل مجموعه ای از از مرکز آموزش علی فنی وحرفه ای است که هدف آن تربیت نیروی انسان ماهر مورد نیاز بخش صنعت ،حرفه ها و کشاورزی است وتوجه ویژه به توانایی های عملی و مهارتی دانشجویان ،تقاضا محوری و کار آفرینی از برجستگی های این دانشگاه است.
یکی از معظلات دانشگاه ها در حال حاضر را نبود مهارت کافی در حوزه برنامه های عملی بوده و نقش اصلی این دانشگاه فنی وحرفه ای تربیت نیروی ماهر صنعت کشور است.
این دانشگاه بر خلاف سایر دانشگاه های کشور می تواند گام های مؤثری در جهت اشتغال فارغ التحصیلان داشته باشد و باید ارتباط مؤثری بین دانشگاه و صنعت برقرار شود .
دانشگاه فنی و حرفهای یک گنجینه ارزشمند برای کشور است، اکنون نسبت به ظرفیتهای آن شناخت پیدا کردهایم، حال آنکه تا کنون از این ظرفیت بالا در کشور استفاده بهینه نشده، نه دولت و نه مجموعههای دانشگاهی شناختی از این دانشگاه ندارند، اگر این شناخت اتفاق بیفتد، تحول بزرگی در کشور رخ خواهد داد، مقام معظم رهبری شناخت خوبی نسبت به توانمندی این مجموعه علمی و مهارتی دارند و در سخنانشان نام این دانشگاه را میبرند.
وی با بیان اینکه این دانشگاه از سال ۱۳۹۰ به زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شده است، ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفهای میتواند در اشتغال کشور نقش بزرگی ایفا و مشکل اشتغال جوانان را حل کند. این دانشگاه در استان خزاسان شمالی 5 مرکز و مجموعا ۱۷۲ مرکز در کشور دارد.
این دانشگاه در اشتغال نقش بسیار اساسی دارد، حال که در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» هستیم، حرکت ما برای محقق کردن شعار سال است. در کشور نزدیک به ۲ هزار شغل داریم که این رقم در خارج از کشور به تعداد ۱۵ هزار شغل است. میتوانیم در طول یک یا دو سال، صدها شغل در کشور ایجاد کنیم.
تاریخچه دانشگاه فنی وحرفه ای:
این دانشگاه، بیش از یک ونیم قرن فعالیت دارالفنون،پلی تکنیک ها، نیم قرن انستیتو تکنولوژی ها، مدارس عالی فنی و آموزشکده های فنی وحرفه ای و پنج سال استقرار دانشگاه فنی و حرفه ای است.
جمع بندی تحلیلی گزارش های آماری رسمی عملکرد برنامه های توسعه کشور نشان می دهد که ضعف اشتغال و نرخ بالای بیکاری بزرگترین چالش موجود جامعه ماست. این امربیانگر ضرورت توجه ویژه دستگاه های سیاستگذار و پشتیبان آموزش و تحقیقات کشور به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی است. اهمیت موضوع به خوبی در اسناد فرادستی سیاست های کلی علم و فناوری ، سیاست های کلی اشتغال وسیاست های اقتصاد مقاومتی ، انعکاس یافته اند. نیاز به توسعه آموزش های مهارتی کارآفرینانه، به معنای تحقق آرمان تاریخی آموزشی ایران برای توسعه ارتباط و پیوستگی دانشگاه و صنعت واستقرار دانشگاه ها به مثابه سازمان های کار آفرینی است.
این دانشگاه یک دانشگاه تازه تاسیس است که مجلس شورای اسلامی در سال 90 طبق ماده 23 برنامه 5 توسعه مصوب کرد آموزشکدههایی که وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند و دورههای دو ساله تکنسینی را بعد از هنرستان و کار و دانش برعهده دارند مجتمع شده و تشکیل یک دانشگاه مهارتی را بدهند و به وزارت علوم وابسته شوند.
قدمت این دانشگاهها از یک طرف به سال 90 برمیگردد یعنی 5 سال و از یک طرف هم به سال 44 که آموزشکدههای فنی و حرفهای تاسیس شدند برمیگردد
در دنیا تمام دانشگاهها به دو دسته عرضه محور و تقاضا محور تقسیم بندی میشوند. بیشتر دانشگاههای ایران عرضه محور و تئوری محور هستند و دانشگاههای تقاضا محور بیشتر به فکر جامعه، صنعت و بازار هستند. یعنی برنامههای آنها بر اساس نیاز صنعت تدوین میشود
نسل اول دانشگاهها آموزش محور بود، در نسل دوم به پژوهش در کنار آموزش توجه شد و نسل سوم که الان در آن هستیم باید آموزش، پژوهش محور بوده و ارتباط صنعت و دانشگاه باید مدنظر باشد، یعنی علم به ثروت و فناوری تبدیل شود. ارتباط صنعت و دانشگاه به این معنی است که علم ما به صورت فناوری در آید یعنی اقتصاد دانش بنیان اتفاق بیفتد. یعنی علم ما به فناوری اقتصاد و ثروت تبدیل شود.
مقولهای که مقام معظم رهبری و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی اشاره داشتند این است که نیروهای فارغ التحصیل بتوانند شغل پیدا کنند و دانشگاه ما این افتخار دارد که بیش از 70 درصد نیروها جذب بازار میشوند. رشتههای این دانشگاه بیشتر بر مبنای نیاز بازار است. فارغالتحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای پنجههای کارآمد دارند
در کشورهای پیشرفته به ازای هر 5 تکنسین یک کارشناسی وجود دارد ولی متاسفانه در کشور ما این موضوع برعکس است و نیاز است در این رابطه یک فرهنگسازی صورت گیرد. ما به دنبال این هستیم که کارشناسی فنی و حرفهای را راهاندازی کنیم. این شبیه کارشناسیهای کشور آلمان است. ما به نام دانشگاههای کارآفرین نام گذاری شدیم در دانشگاههای ما باید هر فردی بتواند چند نفر دیگر را سر کار بیاورد. کارآفرین باید به معنای واقعی کار خلق کند.
172 مرکز دخترانه و پسرانه دانشگاه فنی و حرفهای در کشور وجود دارند. یکی از مزایای دانشگاههای ما تک جنسیتی بودن دانشگاهها است، و دخترها از پسرها جدا هستند و یک سوم تمام مراکز خواهران هستند.
در برنامههای چهارم و پنجم توسعه کشور تصویب شده بود که حدود ۴۰ درصد دانشجویان ایران باید به عنوان تکنیسین تربیت شوند، بنابراین افزایش تربیت نیروی انسانی ماهر و به اصطلاح «آچار به دست» ضروری است. این نیروها همان تکنیسینهایی هستند که دورههای ۲ ساله کاردانی را با موفقیت گذراندهاند. تربیت این نیروها در نظام کلاسیک آموزشی کشور، بر عهده دانشگاه فنی و حرفهای است وظیفه آموزشهای غیرکلاسیک را سازمان فنی و حرفهای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی بر عهده دارد.
به این نتیجه رسیدیم که دورههای جدید دو ساله برای تکنیسین شدن کافی نیست برای همین دوره کارشناسی فنی و حرفه ای را طراحی کرده ایم. بنا داریم رشتههای کارشناسی فنیو حرفهای را با کیفیت دانشگاههای مشابه در کشورهایی مانند آلمان و اتریش ارتقاء دهیم تا دانشجویان به مهارتهای سطح بالای فنیوحرفهای دست یابند
در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۵ نفر تکنیسین کاردان، یک کارشناس وجود دارد که در کشور ما این نسبت برعکس است. حال آن که حتی یک تکنیسین ماهر و مؤثر در چرخه اقتصادی کشور، بهتر از فارغ التحصیل دکتری است که جایگاهی در بازار کار ندارد.
اهداف کلان دانشگاه فنی وحرفه ای
1-دسترسی افراد مستعد و علاقمند گروه سنی 18تا24سال به آموز های برخوردار از کیفیت در حوزه های فنی وحرفه ای به عنوان حقوق اساسی جوانان ایرانی.
2-آماده سازی جوانان متعهد و با بصیرت برای ورود به دنیای کار با قابلیت اشتغال ،کارآفرینی و تولید ثروت در ترازوی جمهوری اسلامی ایران.
3-ظرفیت سازی وشبکه سازی با تأکید بر توسعه زیر ساخت ها و بهره مندی از فضای نوین فناوری در حوزه های مهارتی عالی منطبق با جامعه دانش بنیان و مراکز کمال این اموزش ها در سطح بین المللی.
4-افزایش تعامل در جهت بهره مندی ار مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی با دانشگاه ناظر به سرمایه گذاری و برنامه ریزی و بکار گیری فارغ التحصیلان این آموزش ها.
5-افزایش کارآیی و اثر بخشی و برخورداری از تضمین کیفیت در دانشگاه.
6-احصاء و تثبیت نقش اساسی دانشگاه در دستیابی به اهداف آموزش عالی کشور و برخورداری از فرصت های برابر.
اهداف عملیاتی
- هدفمند نمودن توسعه دانشگاه فنی وحرفه ای مبتنی بر ماموریت های جدید
- توسعه رشته ها و زیر ساخت ها متناسب با ماموریت های جدید و ناظر به تکنولوژی های نو و اقتصاد مقاومتی.
- ایجاد فضا های آموزشی جدید با همکاریبخش های خصوصی با رویکرد پاسخگویی با اقتضائات بومی و منطقه ای.
- بازمهندسی و بازنگری برنامه های درسی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی،بسط کار افرینی و خود اشتغالی.
- برقراری عدالت در توزیع منابع انسانی و مادی دانشگاه با توجه به اولویت مناطق محروم.
- استانداردسازی فرایند های دانشگاه متناسب با دانشگاه های ممتاز مهارتی جهان
- ایفای نقش مرجع آموزش های فنی و حرفه ای در سطح ملی،منطقه ای وبین المللی
- ایجاد واحد تضمین کیفیت در دانشگاه
عناوین رشته ها وگروه های تحصیلی :
کاردانی |
96 رشته |
کارشناسی ناپیوسته |
47رشته |
کارشناسی پیوسته |
7رشته |
1-فنی و مهندسی در حدود (58%):شامل رشته های الکترونیک،الکتروتکنیک،کامپیوتر،ساخت وتولید،نقشه کشی وطراحی صنعتی،مکانیک خودرو،تأسیسات ،صنایع چوب وکاغذ،ساختمان،معماری،نقشه برداری،صنایع شیمیایی،صنایع نساجی،متالوژی،سرامیک،معدن،علوم دریایی،صنایع غذایی،صنایع فلزی
2- کشاورزی و دامپزشکی در حدود (21%): امور دامی،امور زراعی و باغی،ماشین های کشاورزی
3-علوم انسانی در حدود (7%):حسابداری،امور اداری،کودکیاری،مدیریت خانواده،تربیت بدنی
4-هنردر حدود(12% ) :طراحی دوخت،گرافیگ،نقاشی،صنایع دستی،چاپ
نظر مسئولین کشوری د باره دانشگاه فنی وحرفه ای
دانشگاه فنی وحرفه ای:نمونه واقعی دانشگاه نسل سوم
دکتر محمد فرهادی،وزیر علوم،تحقیقات و فناوری: دانشگاه فنی وحرفه ای نمونه ای از دانشگاه های نسل سوم نام برده و نگاه راهبردی در باره این دانشگاه را مورد اشاره قرارداده است.محور های دیدگاه ها و سیاست های مورد تاکید وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در باره دانشگاه فنی وحرفه ای در اامه آمده است
-دانشگاه فنی وحرفه ای؛الگوی دانشگاه نسل سوم کارآفرین و ماموریت گرا
-باید به سمت وسویی برویم که دانشگاه نسل سوم کارآفرین وماموریت گرا توسعه یابد که دانشگاه هایی مانند دانشگاه فنی و حرفه ای برهمین اساس پایه ریزی شده اند.
- برای تحقق ویا جهت گیری های مربوط به دانشگاه های نسل سوم و دانشگاه کارآفرین ،امید زیادی به دانشگاه فنی وحرفه ای وجود دارد.از این رو ضرورت دارد بیش از پیش با این دانشگاه توجه شود.
-دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه ای طوری تربیت می شوند که به دستگاه های دولتی و سازمان ها و نهاد ها متکی نیستند چرا که حین تحصیل مهارت لازم را کسب می کنند و خود به عنوان کارآفرین در بازار کار مشغول می شوند و در بسیار از موارد تعدادی از افراد را نیز مشغول به فعالیت می کنند
-دانشگاه فنی وحرفه ای مصداق عینی و عملی دانشگاه کار افرین است که کارشناس،متخصص و ماهر را برای بازار کار تربیت می کند.
-دانشگاه فنی وحرفه ای نمونه واقعی دانشگاه نسل سوم است که کارافرینی و مهارت آموزی در آن به شکل عملی اجرایی شده است.
-تقویت دانشگاه فنی وحرفه ای از اولویت های اصلی وزارت علوم است زیرا مسئله مهارت آموزی ،کارآفرینی،ورفع نیاز بازار کارمحور برنامه های امروز وزارت علوم برای توسعه مراکز آموزش عالی و رشته های دانشگاهی است.
-افتخار دانشگاه فنی وحرفه ای در مأموریت گرایی
-دانشگاه فنی وحرفه ای تنها دانشگاهی است که بیش از 70 درصد فارغ التحصیلان آن وارد بازار کار می شوند.
-دانشگاه بزرگ فنی وحرفه ای برای ایجاد پارک علم وفناوری فضای مناسبی دارد.
-دانشگاه فنی وحرفه ای محور اجرای سیاست دوره های چند ماهه کارورزی دانش آموختگان سایر دانشگاه ها.
-گذراندن دوره های چند مااه کارورزی دانش اموختگان سایر دانشگاه های کشوردر مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله شیوه های اجرای برنامه مهارت اموزی رشته های دانشگاهی است.
- سیاست طراحی رشته های جدید در دانشگاه فنی وحرفه ای
-رشته های جدید دانشگاه فنی وحرفه ای باید در حوزه های جدید فناوری روز متناسب با نیاز بازار کار و با شیوه های متفاوت از سایر دانشگاه های کشور ایجاد کند
-تفاهم نامه ای برای حمایت از دانشجویان فنی وحرفه ای
-براساس تفاهم نامه همکاری میان صندوق رفاه دانشجویان و صندوق کار آفرینی امید،وام اشتغال به دانشجویان پس از فارغالتحصیلی اعطاء می شود.و برای حمایت کارگاه های مهارتی فنی وحرفه ای نیز با ازای هر دانشجو تا 100میلیون ریال وام قرض الحسنه با اقساط 60 ماهه پرداخت خواهد شد
دکترعلیرضا ربیعی وزیرتعاون،کار ورفاه اجتماعی از راه اندازی شورای مهارتی بادانشگاه فنی وحرفه ای خبرداد.وی با تاکید بر نزدیک شدن نظام آموزشی فنی وحرفه ای ایران به تحولات جهانی تاکید کرد:آموزش نیروی انسانی متخصص،ماهر وکارآمد متناسب با نیازهای بازار کار(فعلی و آتی)و ارتقاء توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه فنی وحرفه ای،و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها از جمله راهبرد هایی است که دولت تدبیر و امید نسبت به آن اهتمام دارد.
دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری :،آموزش نیروی ماهر فنی و حرفه ای را راه رسیدن به صادرات خدمات فنی و مهندسی در آینده ای نزدیک خواند واذعان داشت: با واردات کالای خارجی ،کمر تولید می شکند و به تولید کننده داخلی صدمه می زند.معاون حقوقی رئیس جمهوری تأکید کرد: راه حل رونق تولید آن است که در عین تولید ،آموزش های فنی وحرفه ای را بالا برده ونیروی کار ماهر و حرفه ای تربیت کنیم از این رو شایسته نیست که بخش های فنی و حرفه ای کشور از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای در گیر آموزش های نظری شوند بلکه این بخش ها باید تربیت نیروی انسانی ماهر را وجهه همت قراردهند
5وعده معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به دانشگاه فنی وحرفه ای
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیدار با دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای وعده داد تا در زمینه هایی نظیر:1- راه اندازی مراکز رشد تخصصی دانشگاه ،2-راه اندازی مرکز نو آوری وتوسعه کسب و کار دانشگاه ،3-تأسیس صندوق حمایت از نو آوری و کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای،4-انجام پروژه های تقاضا محور با موضوعات ملی و منطقه ای نظیر آب،انرژی،گیاهان دارویی و.....توسط مراکز استانی دانشگاه فنی وحرفه ای از این دانشگاه حمایت کند. دکتر سورنا ستاری باتوجه به اهمیت تربیت نیروی انسانی ماهر، دانشگاه فنی وحرفه ای را مثالی از یک دانشگاه نسل سوم دانست که باید به کار آفرینی و خلق مزیت در حوزه های مختلف صنعتی ،محیط زیست،هنر وصنایع دستی و همچنین فناوری های بومی کشور تمرکز یابد.
معاون پژوهش وزیر علوم :موفقیت دانشگاه فنی وحرفه ای درگروی آمیختن خلاقیت با مهارت است
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای خبرداد:نهاد های صنفی جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای
وی افزود:در دنیا دانشگاه ها دو گونه هستند عرضه محور و تقاضا محور.دانشگاه های تقاضا محور گوشه چشمی به بازار داشته و نیرو برای بازار و صنعت تربیت می کنند که ما در دانشگاه فنی و حرفه ای جزو انها هستیم.براساس امار ها تا سال 84تعداد تکنسین ها ی مقطع کاردانی ما که وارد بازار کار می شدند رو به رشد بود اما پس از آن به سبب مدرک گرایی این امر نزول پیدا کرد و باید در این زمینه رسانه ها اطلاع رسانی کنند.
حدود 30موضوع جدید نیز در برنامه های استراتزیک این دانشگاه مد نظر قرار داده شده است و رشته هایی همچون هسته ای،نانو،هوا فضا و رباتیک در اینده ای نزدیک راه اندازی خواهد شد
رئیس ملس شورای اسلامی:رشته های دانشگاهی باید به سمت علوم فنی و حرفه ای یروند
ابوترابی فرد:دانشگاه فنی وحرفه ای نیاز صنعت به نیروی فناور را تامین می کند.
مهندس باهنر:دانشگاه فنی وحرفه ای در اشتغال زایی موفق بوده است
حمایت رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ازطرح "تکنسین سرباز"
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی با استقبال از پیشنهاد دانشگاه فنی وحرفه ای مبنی بر طرح تکنسین سرباز گفت: آن دسته از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه ای که برای گذراندن خدمت نظام وظیفه در کارخانه ها و صنایع بکار گرفته شوند. زمینه تشویقی برای حضور در این حرفه ها را برای سایر افراد فراهم می کندوی با بیان اینکه طرح تکنسین سرباز باید با هماهنگی سازمان نظام وظیفه عمومی صورت گیرد عنوان کرد کارخانه ها وصنایع،سنگر اقتصادی کشور محسوب می شوند و فارغ التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه ای می توانند به مثابه سربازان اقتصادی کشور باشند.